kontrast off Przeszukaj artykuły
Nasz profil na Facebook
AMOL
CZY WIESZ, ŻE...

Bóle mięśni przy przeziębieniu. Jak sobie z nimi radzić?

Gdy pojawiają się pierwsze objawy przeziębienia - lekki katar, kaszel, podrażnienia gardła - zwykle wciąż staramy się normalnie funkcjonować, wierząc, że chorobę można “przechodzić”. Zamiast leżeć w łóżku, idziemy do pracy, na spotkania towarzyskie, na zakupy, co nie tylko przyczynia się do rozwoju dolegliwości, ale dodatkowo naraża innych na zarażenie infekcją. Dopiero gdy pojawia się osłabienie, ból mięśni i stawów, charakterystyczne “łamanie w kościach”, decydujemy się (a raczej jesteśmy do tego zmuszeni) na solidny wypoczynek i rekonwalescencję.

Bóle mięśni i przeziębienie

Bóle mięśni przy przeziębieniu występują równie powszechnie jak przy grypie, ale mają nieco inną specyfikę i przebieg. Przede wszystkim występują wraz z szeregiem innych objawów, takich jak m.in. katar, ból głowy, lekko podwyższona temperatura. Dolegliwości narastają stopniowo i łagodnie (w przypadku grypy zwykle pojawiają się nagle i mają znacznie cięższy przebieg).

Ból mięśni i stawów to jeden z typowych objawów przeziębienia. Zwykle pojawia się po 2-3 dniach choroby. Najczęściej dolegliwości bólowe ograniczają się do konkretnych partii mięśni i stawów, raczej nie obejmują całego ciała. Występują z niewielkim nasileniem przez 3-4 dni. Zwykle przemijają samoistnie wraz z zanikiem innych objawów.

Co na ból mięśni przy przeziębieniu?

Ból mięśni jest konsekwencją ogólnego zainfekowania organizmu, więc może obejmować praktycznie całe ciało, powinien jednak minąć wraz z innymi objawami przeziębienia. Czasami mija wraz ze spadkiem gorączki, innym razem wystarczy porządne wygrzanie się i odpoczynek. Wiele zależy jednak od indywidualnych uwarunkowań. Z całą pewnością dolegliwości bólowe przy przeziębieniu nie są niczym przyjemnym, dlatego też wiele osób stara się je skutecznie złagodzić. W pierwszej kolejności można sięgnąć po bezpieczne, domowe sposoby, np. zioła wykazujące delikatne działanie przeciwbólowe.

Jeśli ból jest uporczywy, można zastosować leki przeciwbólowe dostępne w aptekach bez recepty. Trzeba jednak pamiętać o tym, że jeśli ból mięśni i stawów utrzymuje się dłużej niż przeziębienie, a z czasem wręcz narasta, niezbędna jest wizyta u lekarza.

Domowe sposoby na przeziębienie i bóle mięśni

  • Nacieranie ciała i delikatne masaże ziołowymi olejkami eterycznymi.

Delikatne masaże z zastosowaniem olejku lawendowego działają łagodząco i pomagają zmniejszyć napięcie mięśniowe, pojawiające się przy przeziębieniu. Co więcej, aromat olejku działa uspokajająco i ułatwia zasypianie, zatem sprzyja spokojnemu odpoczynkowi i rekonwalescencji.

Olejek cynamonowy również może pomóc zredukować uporczywy ból mięśni, a dodatkowo wspomaga leczenie przeziębień. W przypadku dolegliwości mięśniowych związanych z przeziębieniem sprawdzić się może również olejek cytronelowy, który wpływa też na poprawę samopoczucia.

  • Siła ziół i olejków eterycznych zawarta jest też w tradycyjnym preparacie Amol.

Zawiera on m.in. wyżej wymienione olejki eteryczne. Zalecany jest do zewnętrznego nacierania ciała, może być stosowany również do masaży. Stosowany jest w przebiegu przeziębienia przy bólach mięśniowych, działa przy tym łagodząco na ból głowy oraz wpływa na poprawę samopoczucia. Amol należy wcierać w formie nierozcieńczonej, najlepiej kilka razy na dobę.

  • Odpoczynek i regeneracja.

Oprócz masaży i terapii olejkami eterycznymi bardzo ważny jest odpoczynek. Podczas przeziębienia organizm jest wycieńczony walką z infekcją. Ogólne osłabienie przyczynia się do tego, że odczuwamy dolegliwości bólowe z większym nasileniem. Odpoczynek powinien odbywać się w cieple, dlatego najlepiej ubrać się w pidżamę i wełniane skarpety i położyć w łóżku. “Ciepłoterapia”, unikanie nadmiernego wysiłku i spokojny odpoczynek może znacząco przyspieszyć proces zdrowienia.

  • Gorąca kąpiel.

Gorące kąpiele zalecane są w przypadku bólów mięśniowych różnego pochodzenia, mogą też być pomocne przy dolegliwościach przeziębieniowych. Kąpiel w wodzie o temperaturze przynajmniej 37°C (10-15 minut) pomoże zlikwidować napięcie mięśni, działa rozgrzewająco i łagodząco. Do wody można dodać kilka kropli olejku sosnowego o właściwościach odkażających lub tymiankowego o działaniu napotnymi i przeciwzapalnym. Należy jednak pamiętać, że po takiej kąpieli bezwzględnie należy udać się na odpoczynek w ciepłym łóżku. Absolutnie trzeba unikać wychodzenia na zewnątrz czy przebywania w zimnych pomieszczeniach, ponieważ w ten sposób możemy dodatkowo wyziębić organizm.

  • Lekkostrawna dieta.

Często nie zdajemy sobie sprawę, że w przebiegu chorób takich jak przeziębienie bardzo duże znaczenie ma również odpowiednia dieta. Spożywanie lekkostrawnych produktów może wpłynąć pozytywnie na funkcjonowanie całego organizmu, a jednocześnie przynieść ulgę w bólu. Warto więc wprowadzić do menu większą ilość warzyw i owoców, unikając przy tym tłuszczów zwierzęcych i nadmiernie kalorycznych dań. Co więcej, przy przeziębieniu warto sięgnąć też po czosnek, działający przeciwzapalnie oraz natkę pietruszki, zawierającą dużo witaminy C.